mandag den 21. oktober 2013

Fuldkornsbrød



Jeg ved ikke helt om jeg vil kalde det her et rugbrød, selvom det har potentiale til det. I mine øjne er et rugbrød spækket med kerner, men man kan jo sagtens fylde en masse rugkerner, hørfrø og hvad man nu ellers har, i brødet. Det bliver i hvert fald rigtig lækkert alligevel, med en dejlig sprød skorpe og opskriften fra jeg fra mit nye forbillede: Ireren Donal Skehan. Han går ind for at maden skal være let at lave og tilgængelig for alle. Han har udgivet tre lækre kogebøger, som jeg ikke lige har fået erhvervet mig endnu, men det kommer snart!
Egentlig er kalder han brødet "Irish Brown Yeast Bread" og udover at han bruger tørgær, så har han også en lidt anden fremgangsmåde, som jeg har "oversat" til danske standarder.

1 brød
Det skal du bruge:
25 g gær
4,5 dl lunkent vand
450 g fuldkornsmel
1 tsk salt
1 spsk sirup
1 håndfuld af dine favoritfrø eller -kerner
Evt. rugkerner og andre kerner/frø, for et grovere brød


Sådan gør du:
Opløs gæren i det lunkne vand. Tilsæt sirup og salt og rør godt. Rør melet (og evt. kerner og frø) i og rør godt rundt med en ske, til blandingen er godt våd. Hæld det over i en smurt brødform og hæld førene over. Dæk brødet til med et viskestykke og stil det til hævning et lunt sted i 30 minutter.
Tænd for ovnen på 200 grader.

Bag brødet i ca. 60 minutter - evt. lidt mere eller lidt mindre, alt efter hvor tykt brødet bliver. Lad det køle af på en bagerist inden det skæres ud.

TIP: Som det er tilfældet med alt brød, så er det vigtigt at brødet er helt koldt inden det pakkes i plastikposer. Ellers danner brødet kondens og det nedsætter holdbarheden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar