søndag den 13. oktober 2013

Salat med sojabønner


Jeg har hørt meget godt om edamame-bønner og jeg har haft rigtig meget lyst til at prøve dem. Men jeg kunne ikke helt finde ud af, hvordan jeg skulle bruge dem. Salat? Gryderet? Wok? Men så kom jeg til at tænke på en smagsprøve jeg fik på Food Festival. Det var ved Karolines stand, hvor de havde lavet en grød og puttet bønner ovenpå. Bønnerne var vendt i citronsaft og sesamfrø og det inspirerede mig, så jeg prøvede at smække det sammen med agurker og rødløg, så jeg fik en enkel, men lækker salat. Jeg synes i hvert fald selv, at resultatet blev ret godt :o)
Bønner i alle afskygninger er en super-fødevare, men edamame er særlig god - den indeholder nemlig flere kostfibre end rugbrød og samme mængde protein som kalkun! Som en ekstra bonus, så er rå løg godt for fordøjelsen og sesamfrø er rige på kalk og jern.

2 personer
Det skal du bruge:
2 håndfulde edamame sojabønner (fra frost)
1 lille rødløg
10 cm agurk
2 spsk friskpresset citronsaft
Et godt drys sesamfrø


Sådan gør du:
Kog sojabønnerne i ca. 10 minutterne og lad dem køle godt af.
Skær løget i halve ringe og agurken i grove tern. Bland dem sammen med sojabønnerne, citronsaft og sesamfrø.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar