torsdag den 6. juni 2013

Kartoffel-æggekage


Jeg brændte min hånd ret voldsomt, mens jeg lavede den her æggekage. Til mit forsvar, så er jeg ikke vant til at arbejde med en stegepande, hvor håndtaget er varmt! Here's what happened: da stegepanden var kommet ud af ovnen, skulle jeg lige rykke lidt på den. Jeg tager fat i håndtaget med hele hånden og så begyndte det ellers at brænde. Jeg hoppede lidt rundt og tænkte så, at det måske var en god ide at holde hånden under vand. Jeg fik lavet en skål med lunkent vand (synes jeg husker noget med, at vandet ikke må være for koldt - kan det ikke godt passe?) og så sad jeg og spiste min aftensmad med venstre hånd, mens højre hånd var i skålen. Det blev heldigvis en rigtig god æggekage, så jeg er ikke bitter. Det havde været noget andet, hvis den var blevet mislykket!

2 personer
Det skal du bruge:
200 g kartofler (gerne med skind)
lidt olie
4 æg
1/2 dl mælk
Godt med frisk purløg

Evt:
Tomater
Rugbrød
Sennep


Sådan gør du:
Skær kartoflerne i mindre stykker, kog dem i saltet vand og lad dem køle helt af.

Tænd for ovnen på 200 grader.
Steg kartoflerne i olien, til de er gyldne. Pisk æg og mælk sammen og hæld det ved kartoflerne. Steg til oversiden begynder at blive fast - det tager max. 10 minutter ved høj varme. Smid panden i ovnen i yderligere 10 minutter. Klip en masse frisk persille henover og server med tomater, rugbrød og sennep.


TIP: Kan din stegepande ikke gå i ovnen? Så giv æggekagen et par minutter mere, til oversiden er fast.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar