tirsdag den 16. december 2014

Den ultimative kage: brownie med cookie dough spread!





Ben & Jerry's-fans kender sikkert deres vanilleis med cookie dough - altså rå småkagedej. Jeg har altid været vild med den, men synes slet ikke der er nok cookie dough i forhold til is. Jeg prøvede selv at lave en portion cookie dough sidste sommer og jeg fik slet ikke spist det med is - det blev bare trillet til kugler, smidt i fryseren og lige pludselig var det væk. Der må have været sommernisser på spil... For nogle uger siden fik jeg en mindre åbenbaring og tænkte "Hvad hvis man putter det oven på en rigtig god brownie?". Tanken har fulgt mig lige siden og nu skulle jeg simpelthen have prøvet det af! Jeg lavede den i går og havde den med til min studiegruppe i dag. Vi var enige om at den altså var godkendt! Men samtidig er det også en kage, der er lige til den kvalme side, så det er ikke nogle store stykker man skal have.

Den her kage er vist et meget godt bevis på, at vegansk mad altså ikke nødvendigvis er sundt. Den er lidt af en kaloriebombe, men SSCCCHHH! Det snakker vi ikke om! Man må godt i julen. Og når det ikke er jul...


8 stykker
Det skal du bruge:
1/2 portion af denne brownie

Cookie dough:
225 g blød plantemargarine
125 g sukker
1/2 tsk vanillesukker
1/2 dl mælk (Jeg brugte den blå soyamælk fra Naturli)
Et nip salt
150 g mel
100 g hakket chokolade


Sådan gør du:
Bag brownien og lad den køle godt af.

Rør margarine og sukker sammen, til det ikke længere knaser. Tilsæt mælk og vanillesukker og rør mælken godt ind i margarinen - så godt som det nu er muligt, i hvert fald. Rør salt, mel og hakket chokolade i og ælt godt til "dejen" er ensartet. Tilsæt evt. mere mel, hvis den er meget våd.
Spred cookiedejen ud på den kolde brownie og sæt evt. kagen i køleskabet inden servering, så cookiedejen bliver fast.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar