mandag den 29. december 2014

Ingefærsmåkager






Nå, så gik den jul også. Det blev en lidt kort jul for mit vedkommende, for jeg nåede aldrig rigtigt at komme i julestemning. Jeg ligger pt. i min seng med en kop the og kigger ud på det fine snevejr vi har fået i Aarhus. Jeg synes der er noget helt fortryllende ved sne (i hvert fald indtil det bliver gråt og is-agtigt), så jeg hygger mig rigtigt med en god bog og nyder synet så længe det varer - jeg prøver vel lige at suge den sidste rest af jul til mig. Men samtidig ligger jeg også og tænker på, om jeg måske skal tage bussen i stedet for cyklen, når jeg skal udenfor i dag...

Jeg var på arbejde på sygehuset den 24. i dagvagten (7-14) og besluttede mig for at bage ingefærsmåkager til sygeplejerskerne. Jeg har bagt dem 2 gange før, hvor de ikke rigtig lykkedes, fordi jeg skiftede ægget ud med et hørfrø-æg. Dengang havde jeg ikke så meget erfaring med hørfrø-æg og det var nok derfor det ikke lykkedes. Denne gang lavede jeg det ved et husk-æg (af Husk-fibre) og resultatet blev helt som hvis der havde været et rigtigt æg i. YES!


50-60 små cookies
Det skal du bruge:
170 g blødt plantemargarine
2 dl sukker
1 husk-æg (1 spsk Husk + 5 spsk vand)
1/2 dl sirup
4 dl mel
2 tsk natron
1/2 tsk kanel
1 tsk stødt ingefær
1/2 tsk stødte nelliker
1/2 tsk stødt allehånde
1/2 tsk stødt muskat
Lidt ekstra sukker


Sådan gør du:
Tænd for ovnen på 175 grader.
Start med at lave Husk-ægget - bland Husk med vand og lad det stå. Det bliver til en lidt gele-agtig masse.
Bland margarine og sukker til al sukkeret er arbejdet ind i margarinen. Bland æg og sirup i. Du kan med fordel bruge hænderne, men en håndmixer klarer også jobbet helt fint. Tilsæt de tørre ingredienser og bland igen rigtig godt, til det hele er arbejdet ind i margarinen. Nyd at der ikke er æg i, og småspis lidt af dejen ;-)
Tril dejen til kugler, rul dem i sukker og læg dem på en bageplade. Jeg lagde 9 kugler på hver bageplade, men de kunne nok godt have ligget lidt tættere. Smid dem i ovnen i ca. 12 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar