tirsdag den 25. november 2014

Sunde og lækre grønkålschips






Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg ælsker snacks. Jeg er faktisk typen, der kan finde på at lave en lille snack MENS jeg venter på at min egentlige snack bliver klar. Men det behøver jeg slet ikke med de her lækre grønkålschips - det tager nemlig max 20 minutter at lave dem og af de 20 minutter er der kun ca. 10 minutter, hvor man skal vente og der kan man jo passende lige rydde op efter sig.
Grønkålene krymper ret meget i ovnen, så selvom en bageplade fuld af grønkål måske ser ud af meget, så ender man ikke med at få særlig meget ud af det. Så lav endelig en omgang!!


Det skal du bruge:
Grønkål
En god olie
Salt og peber
Evt. andre krydderier


Sådan gør du:
Tænd for ovnen på 175 grader.
Skyl grønkålen og skær bladene af de tykke stængler. Skær evt. bladene i mindre stykker. Tør dem godt (ellers hænger olien ikke fast) og smid dem i en skål. Start med at hælde 1 tsk olie i og bland det godt sammen. Grønkålen skal kun lige blive våd af olien, ellers bliver de hurtigt fedtede. Man kan sikkert også lave dem helt uden olie, det har jeg ikke prøvet endnu.
Spred grønkålen ud på en beklædt bageplade, så de ligger i ét lag. Drys med salt, peber og evt. krydderi og smid det i ovnen. Start med at give det 5 minutter og kig så til det jævnligt, for det får hurtigt for meget. Jeg kan godt lide når grønkålen stadig er grønkålsgrøn inde i midten, så chipsene både er sprøde og bløde på én gang, men det er jo en smagssag 😄

Ingen kommentarer:

Send en kommentar