onsdag den 5. februar 2014

Peanutbutter Fudge





Til jul sidste år, ville jeg gerne prøve at lave hjemmelavede gaver igen. Da jeg var yngre og gik i fritidsklub, lavede jeg alle mine gaver selv og det var så hyggeligt at bruge sine eftermiddage på. Man  lagde så meget kærlighed i de her små projekter og så gjorde det ikke så meget, at de ikke havde kostet en bondegård. Åh ja, det var tider...

Jeg besluttede mig for, at siden jeg jo elsker at lave mad og er meget mere kreativ i køkkenet end når det kommer til gør-det-selv-projekter, så ville det være oplagt at lave spiselige gaver. Disse små karameller var en af de mange forskellige ting, jeg lavede. De blev taget rigtig godt imod og jeg tror det er en oplagt lille snack at lave til en evt. filmaften.


~64 stykker
Det skal du bruge:
125 g margarine
200 ml mælk (jeg brugte sojamælk, så det blev vegansk)
500 g rørsukker
1 tsk vanilleektrakt
Et glas crunchy peanutbutter (~250 g)
300 g flormelis


Sådan gør du:
For en kvadratisk form med bagepapir.
Smelt smørret i en gryde sammen med mælken. Tilsæt sukker og vanilleekstrakt og rør godt, indtil alt sukkeret er smeltet. Skru godt op for varmen og lad det boble i 2 minutters tid, så det karamelliserer. Rør peanutbutteren i og rør rundt til det er smeltet og massen er blevet godt jævn og glat. Hæld den varme masse i en skål (der kan tåle varmen) og rør flormelis i. Vend det rigtig godt sammen til flormelissen ikke længere klumper. Det kan godt tage 2-4 minutter, så hav godt med tålmodighed!
Hæld fudgen i den forede form og sæt det til afkøling - det er bedre at sætte det i køleskabet end at lade det stå på køkkenbordet.
Skær fudgen i små tern (jo koldere den er, jo nemmere er det at skære den). Læg den i små poser, bind et fint bånd rundt om og lav en fin etikette.

Det holder sig i en uges tid i en lukket beholder.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar