mandag den 3. februar 2014

Fyldte bagekartofler






Nå... Jeg har jo været lidt fraværende på det sidste og det er jeg rigtig ked af. Som sagt, har jeg jo været i praktik og det har virkelig stresset mig og tæret på min energi. Jeg har haft det rigtig skidt, både fysisk og psykisk, og så har bloggen fået sidste prioritet - for det ER virkelig tidskrævende at have en blog.
Men jeg er ved at være ovenpå igen og det skal selvfølgelig fejres med en Meatless Monday opskrift. Jeg lavede oprindeligt de her kartofler til nytårsaften og de blev da egentlig taget ret godt imod. De var egentlig alt for store til os, men vi kunne ikke helt lade være med at sidde og nippe lidt til dem - de var simpelthen for gode til at vi kunne lade dem være!
Det tager noget tid at bage kartoflerne, så jeg har desværre ikke fået lavet dem siden nytårsaften. Men det kan da godt være, at jeg snart skal prøve igen - men så må jeg hellere lave dem med en veninde, så vi kan dele en. Og det gode ved dem er, at man kan lave dem lige, som man helst vil. MAn kan skifte den røde pesto ud med en grøn, du kan eksperimentere med forskellige krydderurter til sommergrillen og du kan evt. koge nogle søde kartofler og mose dem sammen med den egentlige mos. God fornøjelse!


4 personer
Det skal du bruge:
4 store bagekartofler
200 g rød pesto
3 forårsløg, hakket
En håndfuld hakket purløg
2 håndfulde revet mozarella
1 fed hvidløg, presset


Sådan gør du:
Tænd for ovnen på 200 grader.
Pak kartoflerne ind i sølvpapir, prik et par gange med en gaffel og smid dem i ovnen i adskillige timer. Det kan sagtens tage op til 4 timer, det kommer lidt an på din ovn. Prøv at stikke en lille kniv i dem efter et par timer, hvis der ikke rigtig er nogen modstand, så er kartoflerne i hvert fald godt møre.
Skær et stort hul på toppen af kartoflerne og fjern skindet fra hullet (det lød forkert....). Skrab så meget af indmaden ud som muligt, men undgå at lave hul i kartoflen. Bland det godt sammen med de øvrige ingredienser, så du får en slags kartoffelmos. Når du begynder at røre i kartoffel-indmaden, bryder du den kompakte tekstur og gør det mere luftigt, så der er ikke plads til at lægge det hele tilbage i kartoflerne. Men fyld så meget i du kan, og så kan du evt. gemme resten og lave en slags klatkager ud af det.
Smid kartoflerne tilbage i ovnen (de skal ikke pakkes ind denne gang) i 20-30 minutter. Server med en god salat og evt. lidt friskbagt brød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar