tirsdag den 23. april 2013

Vege-hvad-for-noget?

Jeg kan ikke holde det hemmeligt længere: Jeg er blevet vegetar!

Eller, rettere sagt: Jeg er blevet pescetar. Jeg spiser stadig fisk en gang imellem, men det er meget sjældent og jeg undgår det hvis jeg kan (Jeg elsker fisk, sorry!), så jeg tillader mig alligevel at kalde mig for vegetar.

Jeg har for nylig kunne fejre min 2-måneders dag og det har sat en masse tanker i gang. Normalt har jeg altså ikke lyst til at være dén form for vegetar, der prædiker og prøver at omvende alle - selvom jeg selvfølgelig synes at alle i det mindste burde prøve at mindske deres indtag af kød. Vidste du for eksempel, at der bliver produceret svimlende 146 kg kød pr dansker om året? Det svarer til 2 af mig!  (Okay, lidt mindre end to af mig, men jeg arbejder på det!)

Grunden til at jeg er blevet vegetar? Jeg synes det er synd for dyrene. Jeg synes det er synd at de indespærres og fratages deres rettigheder. Jeg ved at der er mange, der ikke har lyst til at se sandheden i øjnene - for man vil jo hellere leve i lykkelig uvidenhed. Men hvis man vil spise kød, så må man også vide, hvor det kommer fra og derfor anbefaler jeg alle at se Gary Yourofskys tale - eller i det mindste bare lidt af den. Og bare rolig, der er danske undertekster på ;o)

http://www.youtube.com/watch?v=njKAzs5mhCE

Lad mig slå det fast med det samme: Man kan sagtens leve vegetarisk og stadig få alle de nødvendige næringsstoffer - du kan oven i købet leve vegansk og stadig få alt det du skal bruge. Flere undersøgelser viser, at kødspisere har større risiko for at udvikle livsstilssygdomme, som diabetes, kræft, knogleskørhed og hjerte-kar-sygdomme. En vegetarisk kost er ikke nødvendigvis sund, men kan på mange områder være sundere end en animalsk kost - både fysisk og psykisk.

Der er delte meninger om, hvorvidt vi er lavet til at være kødspisere. Det mener jeg ikke vi er. Fysiologisk set, minder vores krop mere om planteæderes end kødæderes. At vi alligevel spiser kød, handler nok i bund og grund om, at det er blevet serveret for os gennem vores barndom og det er derfor blevet en vane for os at spise det, det er blevet en tradition. Vi har aldrig kendt andet end en animalsk kost og det ukendte skræmmer os. Jeg vil ikke til at komme alt for meget ind på det, Gary siger det meget bedre i videoen.

Jeg håber inderligt, at alle vil tænke sig om en ekstra gang, inden der ryger en pakke hakkekød i indkøbsvognen næste gang. Vælg gerne den økologiske udgave, men husk: økologi er ikke en garanti for, at dyrene har haft det godt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar