søndag den 28. april 2013

Ratatouille



Ratatouille [ratatuij] er en traditionel fransk ret, nærmest en form for sammenkog af grøntsager. Det er en god mulighed for at få brugt de grøntsager, der ellers begynder at se lidt kedelige ud. I Frankrig lærte jeg at lave den med squash, champignon og tomat (og den skal nok komme ind et tidspunkt!), men jeg tror kun det er fantasien der sætter grænser for, hvad man kan putte i. Her har jeg bare brugt, hvad jeg lige havde liggende.

2 personer
Det skal du bruge:
1/2 aubergine
3 tomater
1 løg
Lidt olie til stegning
2 spsk tørret grønt krydderi, fx herbes de provence eller timian


Sådan gør du:
Varm olien godt op i en gryde og skær grøntsagerne i grove tern. Svits løgene til de er gyldne og tilsæt auberginen. Det skal stege i et par minutter, til auberginen begynder at få en mere brun og gennemstegt farve. Tilsæt tomater og krydderi og lad det småsimre et minut eller to - husk at røre rundt en gang i mellem. Det gør ikke noget, at det får en lidt smattet konsistent.
Server fx som alternativ til den grønne salat eller med tzatziki og naanbrød.

1 kommentar:

  1. Du er dygtig :-)! Jeg følger din blog fremover da den interesser mig :)!

    - amazinglaugh.blogspot.dk

    SvarSlet