fredag den 25. april 2014

Hjemmelavet salsa







Så er der lidt nyt fra det nordjyske. Første uge i praktikken er gået rigtig godt. Jeg er i praktik på Nuklearmedicinsk Afdeling på Aalborg Universitetshospital, hvor man laver undersøgelser ved hjælp af radioaktive sporstoffer. Den undersøgelse jeg arbejder med, hedder en GFR-undersøgelse og den bruger man til at måle den samlede nyrefunktion - med andre ord: hvor stor er gennemstrømningen i nyrerne? I dag har jeg lagt min første venflon, som er et form for drop i albuebøjet, bare hvor vi bruger det til at tage blodprøver fra i stedet for at sprøjte væske ind. Patienterne skal have taget 4 blodprøver med 20 minutters mellemrum og så er en venflon smart, for den kan blive siddende i armen i stedet for at vi skal stikke patienterne 4 gange. Jeg stak først på en af de andre bioanalytikere og derefter gik vi ind til dagens GFR-patienter, hvor jeg stak to af dem og den anden studerende stak de to sidste. Vi var simpelthen så seje begge to!

Det er næsten et år siden jeg fik den her salsa for første gang, men jeg fik aldrig lavet den selv. Den er ellers rigtig nem at lave - men også farlig, for den ryger hurtigt! Den er meget bedre, smager af meget mere og er mere frisk end dem man køber på glas. Og så kan man jo selv bestemme styrken på den.


2 små skåle
Det skal du bruge:
2 dåser hakkede tomater
1 stort rødløg
1 lille håndfuld koriander
4 fed hvidløg
1/2 spsk sambal oelek (chilisauce)
1 spsk rødvins- eller hvidvinseddikke


Sådan gør du:
Hak rødløg, hvidløg og koriander (gem lidt til pynt). Bland det godt sammen med hakkede tomater, sambal oelek og eddikke. Pynt med det sidste koriander og nyd med saltede tortillachips.


TIP: Du kan justere styrken med mere eller mindre sambal oelek.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar