mandag den 10. marts 2014

Jordskoksuppe med æble og peberfrugt







Endnu en gang er jeg nødt til at undskylde for den manglende aktivitet på bloggen. Skolen har fyldt rigtig meget de sidste uger i forbindelse med vores eksamensopgave. Oven i det, så er jeg også lige blevet syg. Jeg har hostet som en vanvittig i løbet af weekenden, men det er heldigvis ikke så slemt mere. Nu skal jeg bare lige af med det sidste inden weekenden, for der går turen nemlig til Vejle!

Denne jordskoksuppe lavede jeg til sidste Suppe Søndag og den blev taget rigtig godt imod. Jeg serverede den med rugbrødscrunch og hjemmedyrket karse. Jeg havde nok til også at kunne få rester næste dag og der spiste jeg den kold med avocado, hørfrø og quinoa - og det var næsten bedre end da den var varm! Jordskokkerne giver sådan en lækker nøddeagtig smag og så er de rige på C- og K-vitaminer!

4 personer
Det skal du bruge:
1 løg
500 g jordskokker
1 rød peberfrugt
1 æble
1 l vand
2 spsk sojasovs
1 limefrugt - skal og saft heraf

Tilbehør, fx:
Rugbrød
Margarine
Karse


Sådan gør du:
Varm lidt olie godt op i en pande. Hak løget groft og svits det i den varme olie. Skrub jordskokkerne og hak dem groft sammen med peberfrugten og æblet. Svits alle grøntsagerne, tilsæt vandet (husk lidt salt!) og lad det simre i ca. 20 minutter eller til jordskokkerne er møre. Tag lidt af vandet fra og blend suppen med en stavblender. Tilsæt evt. lidt af vandet igen, hvis suppen er for tyk. Tilsæt limesaft, -skal og soyasovs og smag til med salt og peber.

Rugbrødscrunch:
Skær rugbrøddet i tern, smuldr det eller (som jeg gør) blend det et par sekunder. Varm en god sjat margarine op på en pande og steg rugbrødssmuldret til det er sprødt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar